Før læsning
Selve læseprocessen begynder inden vi læser den første side. Vi kigger på forsiden af bogen, læser overskriften og ser på illustrationen. Det er her, vi kan danne os et overblik over, hvordan denne bog kan kobles til anden viden, jeg har, eller om der er tale om et helt nyt emne for mig. Det vil sige, at vi aktiverer vores hukommelse men også vores forestillingsevne og nysgerrighed, da vi også forholder os til, hvad vi tror, teksten vil handle om.
Under læsning
Det kan være svært at tage notater imens, vi læser, men det er en utrolig god øvelse, som uden tvivl vil komme dit barn til gode senere i livet. Fordi det er svært for mange, er det vigtigt at læse skabelonerne grundigt igennem inden, der læses og at hjælpe dit barn med at pause læsningen og få noteret ned undervejs.
Når dit barn læser skønlitteratur handler skabelonen om:
Når dit barn læser faglitteratur handler skabelonen om:
Efter læsning
Mange børn har en tilbøjelighed til at pakke en bog væk, så snart de har læst den. Så var det læsningen og så vil de gerne videre til noget andet. Hvis vi gerne vil sikre deres forståelse og hjælpe deres hukommelse på vej, er vi nødt til at fokusere på efterbearbejdelsen af bogen.
Der er forskellige skabeloner til dette både til faglitteratur og skønlitteratur. Prøv at tal med dit barn om, hvilken af skabelonerne, der vil være god at lave til netop denne bog. Jeg vil ikke anbefale, at I laver alle 3, da dit barn nemt kan se det som en for stor opgave og derved miste lysten til at læse.
Når dit barn læser skønlitteratur er der 3 skabeloner at vælge imellem, som handler om:
Personkarakteristik
Handling 1.
Handling 2.
Når dit barn læser faglitteratur er der 3 skabeloner at vælge imellem, som handler om:
Mindmap
Om dyr
Om begivenheder eller årsag/virkning